Muzyka rewersyjna

„[...] But this music cannot be a
simple reproduction of traditional
music; new musical quality is
needed, that is reverse music.”

Ryszard Latecki

Żyjemy w czasach ogromnej nadprodukcji dóbr wszelkich; słów, obrazów, dźwięków;  również muzyki. Stawia to artystów – osoby szczególnie wyczulone na wibracje tego świata, wobec pytania o sens kreowania kolejnych dzieł. Wypowiedzi, które,
jeśli są nawet ważne – istotne, pozostają niezauważone w tym niepohamowanym potoku słów, myśli i czynów. Gdyby tak jednak  spróbować kreować rzeczywistość nie przez dodawanie
następnych wartości, ale przez ich odejmowanie? Czy „sprzątanie” tego chaosu nie jest jak najbardziej odpowiedzialną postawą artysty w dzisiejszych czasach?

Definicja muzyki… Na szczęście nie istnieje skończona definicja muzyki; nie da się napisać algorytmu, programu
komputerowego do jej tworzenia. Z pewnym przybliżeniem można przyjąć jednak że muzyka to porządkowanie otaczającego nas
świata dźwięków poprzez ich dodawanie. Absolutna cisza, w naszym wymiarze rzeczywistości, nie istnieje. Nawet w
kompletnej, kosmicznej próżni będziemy słyszeć bicie własnego serca i szum krwi płynącej w żyłach (pomijam już cała ogromną
sferę dźwięku wyobrażonego). A więc muzyka zawsze ma kontekst, tło dźwiękowe.

Gdyby tak jednak spróbować porządkować ten świat otaczających nas dźwięków nie poprzez ich dodawanie lecz odejmowanie…

Dla rzeźbiarzy te dwie metody tworzenia są oczywiste: można budować rzeźbę poprzez dokładanie gliny, gipsu czy metalu;
albo poprzez odejmowanie; obrabianie bloku kamienia czy drewna tak aby nadać mu rzeźbiarską formę. Czy możliwy jest
analogiczny proces obróbki dźwięku? „Ociosywanie” hałasu tak aby nadać mu formę muzyczną?

Intuicja podpowiada mi że tak; jest możliwy taki proces. Jednak nie istnieją na razie narzędzia – instrumenty, które
pochłaniają dźwięk (czyli instrumenty rewersyjne). Podobnie jak tradycyjne – emitujące dźwięk instrumenty muzyczne; instrumenty
rewersyjne pochłaniałyby tylko, charakterystyczną dla siebie i zmienną w czasie, część spektrum dźwiękowego. Jestem przekonany
że, przy dzisiejszym tempie rozwoju technologicznego, budowa takich instrumentów to tylko kwestia czasu. Wynalazek tych –
rewersyjnych instrumentów pozwoliłby na wejście z muzyką w przestrzenie dotychczas dla muzyki niedostępne: hałaśliwe ulice,
hale fabryczne, dworce kolejowe (wyobrażam sobie np. koncert rewersyjny na rondzie Marszałkowska – Świętokrzyska w godzinach
szczytu). Jednak ta muzyka nie może być prostym odwzorowaniem (lustrem) muzyki tradycyjnej; musi powstać nowa muzyczna
jakość – muzyka rewersyjna.

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien