LATERNA

Gintautas Gascevicius – perkusjonalia
Ryszard Latecki – trąbka, harmonium
Tadeusz Wielecki – kontrabas
oraz gościnnie:
Raymondas Raspoliauskas – fortepian

Muzyka LATERNY to nie pozbawiony humoru, całkowicie akustyczny, improwizowany na żywo amalgamat wpływów muzyki współczesnej, po-etnicznej, po-jazzowej i po-psychodelicznej. Korzenie tej muzyki tkwią głęboko w wolnościowym duchu eksperymentów przełomu lat 60-tych i 70-tych. Komunikacja muzyków wydaje się przebiegać na poziomie co najmniej telepatycznym (jeśli nie-kosmicznym!), dobywane nieśpiesznie dźwięki bezbłędnie odnajdują właściwe sobie miejsce w niełatwych, aczkolwiek szczęśliwie NIE-WYMUSZONYCH strukturach. (Kto zjadł na tym zęby ten wie, jak rzadkie to zjawisko.) Brzmienie uderza swoją naturalnością i szlachetnością, najbardziej jednak urzeka piękno swoistej architektury tej muzyki, głęboka przestrzenność budowanych na żywo kompozycji. Nagrania LATERNY zostały zrealizowane na lampowym sprzęcie z epoki z audiofilską pieczołowitością i zaangażowaniem w naszym studiu Rogalów Analogowy. Oto pierwszy album LATERNY – fundamentalnej pozycji swobodnej muzyki improwizowanej tej ziemi!

Ryszard Latecki, multinstrumentalista (trąbka i fortepian), wynalazca latary – opatentowanej pólprogowej gitary, twórca wielu różnych formacji muzycznych występujących pod nazwami Latecki Improv, Latarka 44, Laterna. Szczególnie aktywny na scenie alternatywnej muzyki improwizowanej. Istotą jego projektów jest spotkanie na scenie lub w studio muzyków reprezentujących różne muzyczne nurty; muzyków mających jednak jedną wspólną cechę: zamiłowanie do improwizacji. Improwizacji pozbawionej formalnych założeń, zgodnej z duchem miejsca i czasu, w których odbywa się koncert. Opartej w dużej mierze na intuicji. Uczestniczą w tych projektach muzycy z takich nurtów jak: muzyka współczesna (Tadeusz Wielecki, Jerzy Kornowicz), muzyka dawna (Maciej Cierliński, Milena Machczyńska), jazz i yass (Wlodzimierz Kiniorski, Tomasz Gwinciński), live electronics (Tadeusz Sudnik), world music (muzycy z formacji Yerba Mater), polska muzyka źródeł (Krzysztof Wrona, z którym w ramach projektu WIOHA Ryszard Latecki gra dżezz dziadowski). „Jestem głęboko przekonany, a potwierdza to moje kilkuletnie doświadczenie, że cała muzyka ma wspólne źródła. Artykułuje się tylko w różny sposób, zależny od kultury regionu czy środowiska. Dlatego możliwe jest spotkanie muzyków z tych, pozornie biegunowo odległych, muzycznych obszarów. Jest to sytuacja niezwykle twórcza, w jej wyniku powstają zupełnie nowe, unikalne wartości.” (Ryszard Latecki)
Uczestniczą też w tych projektach czołowi przedstawiciele alternatywnej sceny litewskiej i ukraińskiej.
Ryszard Latecki jest też autorem i wykonawcą licznych muzycznych performance`ów oraz kompletnie nowej koncepcji tworzenia muzyki – MUZYKI REWERSYJNEJ.

Wielecki Tadeusz Wielecki (ur. 1954 w Warszawie) studiował grę na kontrabasie i kompozycję u Włodzimierza Kotońskiego w warszawskiej Akademii Muzycznej. W 1986 otrzymał stypendium Witolda Lutoslawskiego; w latach 1986-87 kontynuował studia kompozytorskie u Isanga Yuna w Berlinie Zachodnim i Klausa Hubera we Fryburgu bryzgowijskim. Jako kontrabasista występuje we współczesnym repertuarze solowym. Koncertował w wielu krajach Europy i Stanach Zjednoczonych. Zajmuje się propagowaniem muzyki współczesnej i edukacją artystyczną. Prowadził audycje muzyczne dla dzieci i młodzieży: „Przeboje muzyki współczesnej”, „Coś z niczego” i „Dzwiękowdzięk” w programach III i II Polskiego Radia oraz w Radiu Bis. Przewodniczył Komitetowi Artystycznemu Światowych Dni Muzyki, Warszawa ’92. Współpracuje z Centrum Kultury „Okopowa” (Warszawa). Od 1999 pełni funkcję dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Jego „Concerto a rebours” na skrzypce i orkiestrę otrzymało rekomendację jury na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów ’99 w Paryżu. Ostatnio wykładał na Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadt.

Bart Pałyga gra na instrumentach smyczkowych: wiolonczeli, kemancze, sarangi. Jest uczniem Marii Pomianowskiej. Specjalizuje się też w alikwotowych technikach wokalnych. Współtworzy zespół Yerba Mater, który czerpie z etnicznych źródeł z całego niemalże świata. Inspiracje te służą jednak do kreowania własnej formy, w dużej mierze opartej na improwizacji. Gra również muzykę dawną oraz klubową. Od kilku lat współpracuje z Ryszardem Lateckim; przy różnych projektach, głównie z obszaru muzyki intuicyjnej.

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien