LATECKI IMPROV

LATECKI IMPROV
cykl koncertów muzyki improwizowanej
Latecki Improv, Latarka 44, Laterna to wspólna nazwa dla wielu różnych tworzonych przeze mnie formacji muzycznych do których zapraszam muzyków uprawiających różnorodne gatunki muzyczne. Łączy ich jednak wspólna cecha: zamiłowanie do improwizacji. Tak więc bardzo rzadko w czasie naszych koncertów gramy przygotowane kompozycje; utwory „rodzą się” w trakcie koncertu i wynikają z konkretnego spotkania. Są zgodne z duchem miejsca i czasu w jakim odbywa się koncert.
Jestem głęboko przekonany, a potwierdza to moje kilkuletnie doświadczenie, że cała muzyka ma wspólne źródła. Artykuuje się tylko w różny sposób, zależny od kultury regionu, czy środowiska. Dlatego możliwe jest spotkanie muzyków z tych, pozornie biegunowo odległych, muzycznych obszarów. Jest to sytuacja niezwykle twórcza, w jej wyniku powstają zupełnie nowe, unikalne wartości.
Artyści zaproszeni do projektu tworzą nowy nurt muzyczny który nie został jeszcze nazwany, skategoryzowany, a który nazywam NOWA MUZYKA. Nowa bo nie mieści się w tradycyjnych szufladkach takich jak jazz (czy nawet yass, choć był on pierwszym krokiem, wyłomem w tym kierunku), etno, czy nawet muzyka współczesna (tak – to też już jest kategoria tradycyjna), choć z tych źródeł na pewno czerpie.
O muzyce trudno pisać, lepiej słuchać, ale z grubsza jest to IMPROWIZOWANA MUZYKA INTUITYWNA, współczesna w formie i środkach wyrazu, ale poruszająca się w obszarach wrażliwości, emocji i duchowości jak najbardziej tradycyjnych bo niezmiennych od wieków. I nie chodzi mi o formalne eksperymenty (charakterystyczne dla muzyki współczesnej), bardziej o to co chcę przekazać w tych obszarach.

Do wspólnego grania zapraszam artystów wywodzących się z takich nurtów jak:
- Muzyka współczesna (np. Jerzy Kornowicz – kompozytor i pianista, prezes Związku Kompozytorów Polskich, dyrektor festiwalu Audio Art, Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista, dyrektor festiwalu Warszawska Jesień; utwory tych kompozytorów są wykonywane na scenach, festiwalach całego niemalże świata)
- Muzyka dawna (np. Maciej Cierliński – czołowy polski lirnik i lutnista i wokalistka Milena Machaczyńska)
- Jazz i yass (np. Włodzimierz Kiniorski – saksofonista i multiinstrumentalista, legenda alternatywy jazzowej, Aleksander Korecki – saksofonista, Tomasz Gwinciński – gitarzysta i kompozytor, współtwórca yassu, lider formacji Maestro Trytony, gra również na perkusji w Łoskocie, Raphael Rogiński – znakomity gitarzysta z młodego pokolenia)
- Live electronics (np.Tadeusz Sudnik – wywodzący się za Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, prekursor muzyki elektronicznej, współtwórca Freelectronics – legendarnej formacji Tomasza Stańko; obecnie występuje w wielu międzynarodowych projektach)
- World music (np. muzycy z formacji Yerba Mater – wirtuozi takich instrumentów jak lira korbowa, sarangi, tanbur, oud, tabla, bendir, saz, kemancze, didgeridoo, suka biłgorajska i wielu innych z całego niemalże świata, oraz śpiewu alikwotowego)
- Polska muzyka źródeł (np. Krzysztof Wrona z którym w ramach projektu WIOHA gramy dźezz dziadowski)
- DJ (np.Abdullach z Radia Jazz, czy Jacek Skolimowski którzy generują bardzo oszczędne ambienty; przestrzenie dźwiękowe do których „dogrywam” akustyczne dźwięki trąbki, fletów, okaryny, fortepianu i innych instrumentów)
- Gram też solowe koncerty na fortepianie (chwilami pomagam sobie innymi instrumentami – trąbką, fletami, perkusjonaliami). Są one oparte na moich kompozycjach, które jednak są tylko pretekstem do improwizacji.

Uczestniczą też w moich projektach czołowi przedstawiciele alternatywnej sceny litewskiej (Ramunas Yaras i Endiche Vis.Sat, wokalistka SAULE, Gintautas Gascevićius, Raimondas Raspoliauskas) i ukraińskiej (muzycy z grupy Le Plastque Mistification).
Czasem łącze muzykę i żywe słowo (np. z nieżyjącym już Andrzejem Surynem) oraz taniec (jestem autorem, wykonywanego w całkowitej ciemności, KONCERTU NA TRĄBKĘ I TANCERKĘ; pierwsze wykonanie – festiwal Audio Art. 2004 CSW Warszawa, z tancerką Eweliną Sojecką).
Jestem autorem i wykonawca muzycznych performance`ow (np. KONCERT NA JAJA SMAZONE; wykonany na festiwalu Audio Art 2003 w CSW w Warszawie, KONCERT NA TRĄBKĘ I DRUT; Audio Art. 2004) oraz kompletnie nowej koncepcji muzyki – MUZYKI REWERSYJNEJ (www.reversemusic.com).
Z takiego oto spektrum ludzi i dźwięków buduję swoje muzyczne projekty. Przy czym możliwe są różne, zaskakujące czasem, konstelacje a często też spotkania muzyków po raz pierwszy na scenie.
Sam gram na wielu różnych instrumentach. Np. fortepianie, trąbce, latarze (jest to gitara półprogowa – instrument mojego wynalazku; mam na tą konstrukcję świadectwo patentowe), fletach, okarynach, harmonium…

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien