KONCERT NA TRĄBKĘ I TANCERKĘ

Podstawowym zmysłem, który używamy przy odbiorze tańca jest zmysł wzroku. Rodzi się pytanie: czy w ogóle możliwy jest kontakt publiczności z tańcem jeśli zmysł wzroku zostanie wyłączony? Jeśli spektakl odbywać się będzie w całkowitej ciemności?
Mój spektakl będzie odbywał się właśnie w ciemnościach. Dwoje aktorów: trębacz i tancerka. Jednak nie będzie ścisłego podziału na muzyka i tancerza. Trębacz będzie się poruszać w polu spektaklu, wykorzystując akustykę sali do kształtowania przestrzeni dźwiękowej, tancerka będzie generować dźwięk; uczestniczyć w tworzeniu muzyki. Będzie to dźwięk stóp i ciała dotykających podłogi, szelest dłoni i włosów… Tak oto do kontaktu z tancerką uruchomiony zostanie zmysł słuchu. Również zmysł dotyku będzie odgrywał rolę w kontakcie z tancerką. Otóż tańcząc będzie ona wywoływać ruch powietrza, odbierany przez widzów. Liczę też na uruchomienie tego szóstego zmysłu, tego który pozwala po prostu poczuć czyjąś obecność obok siebie.
Działanie to bardzo silnie pobudza wyobraźnię odbiorcy. Właśhtmnie dlatego że nie widzi on aktorów, odbiera jedynie subtelne sygnały ( dźwięk trąbki też może być niesłychanie delikatny – sonorystyczny).
Czas trwania tego performance`u oceniam na 20 do 25 minut. W 15 – 18 minucie planuję „odpalenie” jednego, jedynego błysku światła flesza. To po to, aby sprowadzić wyobraźnię widza z powrotem do sali w której odbywa się spektakl. Taki „iluminacja” bardzo długo pozostaje na siatkówce oka w postaci powidoku.

Ryszard Latecki

Premiera Koncertu na Trąbkę i Tancerkę miała miejsce na Festiwalu Audio Art. 2004 (Warszawa CSW, Zamek Ujazdowski). Wystąpili:
Ewelina Sojecka -taniec
Ryszard Latecki – trąbka

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien